Uydumarket Banner  

3 sayfadan, 1. sayfa 123 SonSon
Gösterilen Mesajlar: 50 mesajdan 1 ile 20 arası

Konu: SAHNE neye bağlı?

  1. #1
    Senior Member
    Giriş Tarihi
    15-08-2006
    Mekan
    34 İstanbul
    Yaş
    58
    Mesajlar
    592
    Kan Grubu
    0 Rh ( + )
    Üye No
    250869

    SAHNE neye bağlı?



    Selamlar stereo'da sahne ne gibi kritelere bağlı? Stereophile test CD lerinde; bir test müziği çalarken "şimdi ses hoparlörlerden gelecek,..... şimdi ses ortadan gelecek,... şimdi enstrümanları ayrı ayrı yerleştireceksiniz" gibi açıklamalar var.
    Ve gerçekten CD başladığında sesin yeri değişiyor. Söz gelimi 2. parçada ses orta hatta geçiyor.

    daha evvel sahne imajının iyi olduğu amfilerden bahsettik. Hatta tube amfilerde bu daha iyi dedik. Ben kendi sistemlerimde de gözlemledim. Hoparlörler sahne oluşumunda (daha çok pozisyonel) önemli dendi, kablo önemli, ve hatta uç nokta Adnan Arduman bey WBT leri takınca sahne daha iyi oluyor dedi.

    Tüm bu faktörler Hi Fi kalitesini arttırıyordur kabul ama sahne imajını arttırmak nelere bağlı?

    CD üzerinden ayarlanabiliyor demekki. O zaman 1970 lerde kayıt olmuş bir plak dan fazla sahne beklememek mi lazım?

    Frekanslarla mı oynuyorlar?

    Bilmiyorum..

  2. #2
    Advanced Member
    Giriş Tarihi
    04-05-2004
    Mekan
    34 İstanbul
    Mesajlar
    16,190
    Üye No
    12995

    sahne hifinin içinde bulunan her şeye bağlı

    öncelikle iyi bir sahne bilgisine sahip kayıt gerekli çünkü her kayıtta sahne bilgisi iyi değil..
    sonra diğer tüm komponentler belli bir düzeyde olmalı
    ve de akuştık mekan da sahne oluşumunda önemli faktor
    ne yazık ki öyle matemetiksel bir formulu yok..
    ama benim gözlemlerim sahne imajına en fazla katkıyı hoparlörler yapıyor..
    yani bütçenin çoğunu o kanala harcamalı..
    sonra kaynak, ampli ve kablolar...
    bir de pratik önlemler var sahne imajını iyileştirmek için

    hoparlörler arka ve yan duvarlardan en az 70 cm uzak olmalı daha fazla olursa daha iyi
    iki hop arasındaki sehpa veya diğer eşyalar çok küçük olmalı arkayı kapatmamalı..

  3. #3
    Advanced Member
    Giriş Tarihi
    10-09-2005
    Mekan
    34 İstanbul
    Yaş
    47
    Mesajlar
    8,070
    Kan Grubu
    A Rh ( + )
    Üye No
    131666

    sayın gsentürk... sorunuzun cevabı gerçekten çok uzun... ben en son sorduğunuza cevap vereyim... 70 yılların ortalarına ait bir çok kaliteli kayıt dinledim... ben ce onlarıda yabana atmayın... hi fi de tejk bir doğru yol yok... doğruya ulaşmanın bir çok yolu var ve zamanının kayıt ustalarıda zahmetli ve pahalıda olsa bu yolları kullanmışlar...
    Düzenleyen inispiritusengt : 07-07-2008 at 12:58 Sebep: imla...

  4. #4
    Starting Member
    Giriş Tarihi
    02-07-2008
    Mekan
    06 Ankara
    Yaş
    51
    Mesajlar
    6
    Kan Grubu
    0 Rh ( - )
    Üye No
    442494

    SAHNE neye bağlı?

    Alıntı Orijinal Mesaj Sahibi inispiritusengt Mesajı Göster
    sayın gsentürk... sorunuzun cevabı gerçekten çok uzun... ben en son sorduğunuza cevap vereyim... 70 yılların ortalarına ait bir çok kaliteli kayıt dinledim... ben ce onlarıda yabana atmayın... hi fi de tejk bir doğru yol yok... doğruya ulaşmanın bir çok yolu var ve zamanının kayıt ustalarıda zahmetli ve pahalıda olsa bu yolları kullanmışlar...
    "HAHAHAHA" Nerde??? :smiles10: :smilies38:

  5. #5
    Senior Member
    Giriş Tarihi
    15-08-2006
    Mekan
    34 İstanbul
    Yaş
    58
    Mesajlar
    592
    Kan Grubu
    0 Rh ( + )
    Üye No
    250869

    Alıntı Orijinal Mesaj Sahibi satbaba Mesajı Göster
    sahne hifinin içinde bulunan her şeye bağlı

    öncelikle iyi bir sahne bilgisine sahip kayıt gerekli çünkü her kayıtta sahne bilgisi iyi değil..
    sonra diğer tüm komponentler belli bir düzeyde olmalı
    ve de akuştık mekan da sahne oluşumunda önemli faktor
    ne yazık ki öyle matemetiksel bir formulu yok..
    ama benim gözlemlerim sahne imajına en fazla katkıyı hoparlörler yapıyor..
    yani bütçenin çoğunu o kanala harcamalı..
    sonra kaynak, ampli ve kablolar...
    bir de pratik önlemler var sahne imajını iyileştirmek için

    hoparlörler arka ve yan duvarlardan en az 70 cm uzak olmalı daha fazla olursa daha iyi
    iki hop arasındaki sehpa veya diğer eşyalar çok küçük olmalı arkayı kapatmamalı..
    bunları kabul ediyorum. Fakat benim kafamı karıştıran şey en son denediğim stereofile test CD si oldu. Resmen "şimdi sesi ortada duyacaksınız" diyor ve ses ortaya geçiyor. aynı müzik. demekki sahne oluşturmak kayıt yapanların elinde ?????

    Biz cihazlar ile veya çeşitli geliştirmeler ile var olan sahneye ulaşmaya çalışıyoruz.

    bir başka karışıklıkta örneğin WBT değişimi ile sahne nasıl düzelir???

    Ses kalitesi bas tiz orta seslerin dengesi, enstrümanların iyi bir şekilde iletim, vokallerin canlılığı, orkestrasyonun etkin ve dinamik bir şekilde verilmesi kalite kriterleri.

    ama Sahne: stereo bir tasarımda vokalisti, piyanisti vs vs iki hoparlör arasındaki sahnenin çeşitli yerlerinde hissetmemiz değil mi? Yanlış mı biliyorum?

    Böyle bir tasarımda herhangi bir sesi (yayılan bass bir ses değilse ki ses bass karaktere indikçe lokalizasyon azalır) iki hoparlör dışında bir alanda duymamız imkansız.

    Sadece bir tahmin; acaba kayıt sırasında mikrofonların yerleri ile oynayarak kayıtta sahne imajı yaratıyor olabilirler mi?

  6. #6
    New Member
    Giriş Tarihi
    13-02-2008
    Mekan
    06 Ankara
    Yaş
    52
    Mesajlar
    15
    Kan Grubu
    0 Rh ( + )
    Üye No
    418827

    Her şeyden önce sahne oluşumu müziğin orjinal sahnesiyle doğrudan ilgili. Adı üstünde zaten "Sahne". Bir oda orkestrası ya da caz trionun enstruman yerleşimleriyle doğru akustikli bir ortamda "live" kayıt yapılması ve müziğin aynı enstruman yerleşimleriyle mekanlarımızda hi-fi yoluyla yeniden oluşturulması.

    Bana göre en iyi sahne oluşumu akustik enstrumanlarla gerçek sahne düzeninde ve "live" yani canlı yapılmış kayıtlarda ortaya çıkıyor. Örnek olarak Deutsche Grammophon kayıtlarının bazıları...

  7. #7
    Advanced Member
    Giriş Tarihi
    02-08-2005
    Mekan
    06 Ankara
    Yaş
    64
    Mesajlar
    2,042
    Kan Grubu
    A Rh ( + )
    Üye No
    122135

    Forumu izleyen değerli kayıt ustaları varen bana ne kadar laf düşer, tartışılır ama, kayıt esnasında çalgıları veya çalgı gruplarını soldan sağa stereo imge (pan) içerisinde belirli yerlerde "hissedilmesini" sağlamak yapımcının, kayıt mühendisinin yapabileceği ve yaptığı bir şeydir. Bu mikrofon yerleşiminin ötesinde, stüdyo tekniğini içeren cihazlar ve onların işlevlerini kullanan yapımcının "sanatı"nın bir parçasıdır. Yani, sevgili satbaba'nın da belirttiği gibi, "sahne bilgisi" kayıtta zaten yer alır. Ancak bu bilginin ve bunun da ötesinde, bu bilgi ile birlikte aktarılan/yaratılan/duyurulan "atmosfer" - "orada olma duygusu", yine satbaba'nın değindiği etmenlerle geliişen, algılanan bir şeydir.

    Bırakın bindokuzyüzyetmişleri, bindokuzyüzaltmışların ve bindokuzyüzellilerin ne kayıtlarını dinledim önünde secde edilesi, ikibinlerin ne kayıtlarını dinledim pencereden atılası... Yeni her zaman en iyi ve en doğru olmuyor ne yazık ki...

  8. #8
    Advanced Member
    Giriş Tarihi
    25-10-2004
    Mekan
    35 İzmir
    Yaş
    53
    Mesajlar
    4,906
    Kan Grubu
    A Rh ( + )
    Üye No
    35775

    sevgili Asım Bey çok güzel anlatmış. kayıt senesiyle çok da ilintili değil. sahneyi ortalama bir hifi sistemde en çok kayıt etkiliyor. bakınız chesky gold setup test cd 23. iz. stereo kayıtla surround etkisi. kaydeden mühendis muhteşem bir şekilde beyin algılamasını etkilemekte. kayıdı mr görüntüleme ortamında mı yapmış anlamadım.:puah:

  9. #9
    Senior Member
    Giriş Tarihi
    15-08-2006
    Mekan
    34 İstanbul
    Yaş
    58
    Mesajlar
    592
    Kan Grubu
    0 Rh ( + )
    Üye No
    250869

    Dolayısı ile bir stereo sistemini denemek için sahne efekti iyi bir Test CD si ile test etmek gerekiyor. Yani kayıt kötü ise (sahne efekti zayıf ise) bir amfinin yarattığı shnenin kötü olduğundan bahsetmek yanıltıcı olur.

  10. #10
    Advanced Member
    Giriş Tarihi
    02-08-2005
    Mekan
    06 Ankara
    Yaş
    64
    Mesajlar
    2,042
    Kan Grubu
    A Rh ( + )
    Üye No
    122135

    Sanırım denemelerimizde görecelik kavramını da unutmamalıyız. Bir dinletide, odaklandığımız sistem birimi için,(kablolar da buna dahil) birden fazla birimi, aynı sistem ve ortam içerisinde deneyerek o birimin "sahnesi" hakkında, görece fikir sahibi olabiliriz. Tek başına kurulu bir düzenekte, iyi "sahneli" bir kayıt, eğer sinerji belleğimiz çok iyi değilse, her halikarda etkileyici olabilir, bunu da unutmamak gerek. Sahnesi çok çok iyi olmayan bir kaydın varolan sahne bilgisini, oluşturabildiği hacimsel etki ile keyfe dönüştüren sistemler - sistem birimleri de olabilir... Yeter ki o sahnesi iyi olmayan kayıttaki "müziği" yüreğimiz titrercesine sevelim.

  11. #11
    Advanced Member
    Giriş Tarihi
    07-04-2006
    Mekan
    34 İstanbul
    Yaş
    62
    Mesajlar
    3,169
    Kan Grubu
    0 Rh ( + )
    Üye No
    205254

    yalnızca sahneye odaklanmak ne ölçüde doğru olur.?

    detay, çözünürlük, keskinlik, sahne de genişlik ve yükseklik, tonal denge, akıcılık, dinamizm, süreklilik .???

    bu başlıkta ele alınan sahne, bana göre bu saydıklarımın herbirinden daha etkili değil, daha önde değil..

    selam v sevgiler..

  12. #12
    Advanced Member
    Giriş Tarihi
    15-11-2004
    Mekan
    09 Aydın
    Yaş
    68
    Mesajlar
    3,243
    Kan Grubu
    AB Rh ( - )
    Üye No
    40738

    Alıntı Orijinal Mesaj Sahibi vintage Mesajı Göster
    yalnızca sahneye odaklanmak ne ölçüde doğru olur.?

    detay, çözünürlük, keskinlik, sahne de genişlik ve yükseklik, tonal denge, akıcılık, dinamizm, süreklilik .???

    bu başlıkta ele alınan sahne, bana göre bu saydıklarımın herbirinden daha etkili değil, daha önde değil..

    selam v sevgiler..
    hepside zirve yaparsa?

    çok iyimi olur, yoksa tatsız tuzsuz bir gürültümü.

  13. #13
    Senior Member
    Giriş Tarihi
    15-08-2006
    Mekan
    34 İstanbul
    Yaş
    58
    Mesajlar
    592
    Kan Grubu
    0 Rh ( + )
    Üye No
    250869

    Alıntı Orijinal Mesaj Sahibi vintage Mesajı Göster
    yalnızca sahneye odaklanmak ne ölçüde doğru olur.?

    detay, çözünürlük, keskinlik, sahne de genişlik ve yükseklik, tonal denge, akıcılık, dinamizm, süreklilik .???

    bu başlıkta ele alınan sahne, bana göre bu saydıklarımın herbirinden daha etkili değil, daha önde değil..

    selam v sevgiler..

    Evet öncelikler kişiye göre değişiyor kesinlikle. Benim için sahne hoş bir şov şeklinde. cihazların karşısına geçip film seyreder gibi müzik dinlemediğim için tonal denge, dinamizim ön plana çıkıyor.
    sözgelimi Bose speakerların detayı az sahne si yok gibi dir ama son derece tatmin edici bir ses verir....

  14. #14
    Advanced Member
    Giriş Tarihi
    02-03-2006
    Mekan
    34 İstanbul
    Yaş
    47
    Mesajlar
    2,368
    Üye No
    193090

    Alıntı Orijinal Mesaj Sahibi vintage Mesajı Göster
    yalnızca sahneye odaklanmak ne ölçüde doğru olur.?

    detay, çözünürlük, keskinlik, sahne de genişlik ve yükseklik, tonal denge, akıcılık, dinamizm, süreklilik .???

    bu başlıkta ele alınan sahne, bana göre bu saydıklarımın herbirinden daha etkili değil, daha önde değil..

    selam v sevgiler..

    Elbette bu kriterlerin hepside önemlidir ama özellikle hi-end sistemlerde en önemli kriter sahne 3 boyutluluğudur...Audio Note un sahini Peter ında bir söyleşisinde belirttiği üzere , hiend sınıfında iki ürün karşılaştırılırken asıl kriter sahnedir....

  15. #15
    Advanced Member
    Giriş Tarihi
    04-05-2004
    Mekan
    34 İstanbul
    Mesajlar
    16,190
    Üye No
    12995

    Alıntı Orijinal Mesaj Sahibi Avalon 27 Mesajı Göster
    Elbette bu kriterlerin hepside önemlidir ama özellikle hi-end sistemlerde en önemli kriter sahne 3 boyutluluğudur...Audio Note un sahini Peter ında bir söyleşisinde belirttiği üzere , hiend sınıfında iki ürün karşılaştırılırken asıl kriter sahnedir....
    +1500

  16. #16
    Banned Member
    Giriş Tarihi
    08-01-2007
    Mekan
    34 İstanbul
    Mesajlar
    1,614
    Kan Grubu
    0 Rh ( + )
    Üye No
    305682

    Sn Avalon'a katılmakla birlikte Sn Vintage'in dediklerinin de çok önemli olduğunu düşünüyorum. Sn Vintage'in bahsettiği unsurlar yeterli değilse sahneyi değerlendirmek ne derece doğru olur. Yeterlilik konusu tabii oldukça hassas bir konu, elle tutulur , sayılabilir birşey olmayabilir , göreceli olabilir ama burada da audiophile'ler gerçekten ince testler yapıyorlar.

    Örneğin audiophile'ler bir hoparlörün frekans-impedance spectrumunu hassas cihazlarla ölçüp kulakla farkedilmeyen noktaları yakalayabiliyorlar ( Örneğin belli frekanslardaki rezonanslar ) . Sonra bu noktaları daha ön plana getiren müzik eserleriyle test ettiklerinde kulakla da farkedildiğini yakalayabiliyorlar. Yeterlilik konusunu böyle ele alırsak bunlar halledilmeden mükemmel sahneyi yakalayabilmek nasıl mümkün olabilir ?

  17. #17
    Advanced Member
    Giriş Tarihi
    02-03-2006
    Mekan
    34 İstanbul
    Yaş
    47
    Mesajlar
    2,368
    Üye No
    193090

    Alıntı Orijinal Mesaj Sahibi Audio_Technique Mesajı Göster
    Sn Avalon'a katılmakla birlikte Sn Vintage'in dediklerinin de çok önemli olduğunu düşünüyorum. Sn Vintage'in bahsettiği unsurlar yeterli değilse sahneyi değerlendirmek ne derece doğru olur. Yeterlilik konusu tabii oldukça hassas bir konu, elle tutulur , sayılabilir birşey olmayabilir , göreceli olabilir ama burada da audiophile'ler gerçekten ince testler yapıyorlar.

    Örneğin audiophile'ler bir hoparlörün frekans-impedance spectrumunu hassas cihazlarla ölçüp kulakla farkedilmeyen noktaları yakalayabiliyorlar ( Örneğin belli frekanslardaki rezonanslar ) . Sonra bu noktaları daha ön plana getiren müzik eserleriyle test ettiklerinde kulakla da farkedildiğini yakalayabiliyorlar. Yeterlilik konusunu böyle ele alırsak bunlar halledilmeden mükemmel sahneyi yakalayabilmek nasıl mümkün olabilir ?

    Bence ürünlerde yapılması en zor şey 3 boyutlu sahneyi oluşturmak olduğu için , bu varsa diğerleride zaten vardır diyebiliyorum....Elbetteki bu bir genelleme olamaz ama şu ana kadarki tecrübelerim bu yönde....Hoparlörlerden örnek verecek olursak Kharma , Magico gibi ön plana çıkmış markaların en büyük farklılıkları oldukça 3 boyutlu ve derin bir sahneye sahip olmaları değilmiydi...? Birde özellikle hoparlörlerde dinamizm , bas yada tiz performansı gibi kriterlere amfi yada kaynak ile müdahele daha kolay mümkünken , sahne hoparlörün kendi özünde yoksa amfi yada kaynak yardımıyla o sahneyi oluşturmak mümkün olmuyor malesef...

  18. #18
    Advanced Member
    Giriş Tarihi
    04-05-2004
    Mekan
    34 İstanbul
    Mesajlar
    16,190
    Üye No
    12995

    Alıntı Orijinal Mesaj Sahibi Avalon 27 Mesajı Göster
    Bence ürünlerde yapılması en zor şey 3 boyutlu sahneyi oluşturmak olduğu için , bu varsa diğerleride zaten vardır diyebiliyorum....Elbetteki bu bir genelleme olamaz ama şu ana kadarki tecrübelerim bu yönde....Hoparlörlerden örnek verecek olursak Kharma , Magico gibi ön plana çıkmış markaların en büyük farklılıkları oldukça 3 boyutlu ve derin bir sahneye sahip olmaları değilmiydi...? Birde özellikle hoparlörlerde dinamizm , bas yada tiz performansı gibi kriterlere amfi yada kaynak ile müdahele daha kolay mümkünken , sahne hoparlörün kendi özünde yoksa amfi yada kaynak yardımıyla o sahneyi oluşturmak mümkün olmuyor malesef...

    + 1500

  19. #19
    Banned Member
    Giriş Tarihi
    08-01-2007
    Mekan
    34 İstanbul
    Mesajlar
    1,614
    Kan Grubu
    0 Rh ( + )
    Üye No
    305682

    Alıntı Orijinal Mesaj Sahibi Avalon 27 Mesajı Göster
    Bence ürünlerde yapılması en zor şey 3 boyutlu sahneyi oluşturmak olduğu için , bu varsa diğerleride zaten vardır diyebiliyorum....Elbetteki bu bir genelleme olamaz ama şu ana kadarki tecrübelerim bu yönde....Hoparlörlerden örnek verecek olursak Kharma , Magico gibi ön plana çıkmış markaların en büyük farklılıkları oldukça 3 boyutlu ve derin bir sahneye sahip olmaları değilmiydi...? Birde özellikle hoparlörlerde dinamizm , bas yada tiz performansı gibi kriterlere amfi yada kaynak ile müdahele daha kolay mümkünken , sahne hoparlörün kendi özünde yoksa amfi yada kaynak yardımıyla o sahneyi oluşturmak mümkün olmuyor malesef...
    Hoparlörün sahne oluşumundaki önemine ve ağırlığına birebir katılıyorum ama 3 boyutlu sahne varsa diğerleri de vardır demek bana biraz iddialı geldi.

    Sisteminizin çok iyi bir sahnesi olabilir ve örneğin bir parçayı dinlediğinizde Bateri'nin sol arkadan geldiğini kontrbasın sağ önde olduğunu vokalist'in önde ortada olduğunu piyanonun da sağ arkada olduğunu anlayabilirsiniz. Böyle bir sistem için 3 boyutlu bir sahneden bahsedebiliriz. Ama örneğin kontrbasın bir notasında sesin gerçekte ne kadar uzaması gerektiğini nereden bileceksiniz veya davulun uğultusu orijinalde var mıdır yok mudur nasıl anlayacaksınız . Bana göre bu ince faktörlerin mükümmelliği de sistemdeki diğer parametrelerle ilgili ve en az 3 boyutlu sahne kadar önemli.
    Düzenleyen Audio_Technique : 10-07-2008 at 09:37 Sebep: syntax

  20. #20
    Advanced Member
    Giriş Tarihi
    02-03-2006
    Mekan
    34 İstanbul
    Yaş
    47
    Mesajlar
    2,368
    Üye No
    193090

    Alıntı Orijinal Mesaj Sahibi Audio_Technique Mesajı Göster
    Hoparlörün sahne oluşumundaki önemine ve ağırlığına birebir katılıyorum ama 3 boyutlu sahne varsa diğerleri de vardır demek bana biraz iddialı geldi.

    İddialı olacağını düşündüğüm için bir genelleme olamaz diye özellikle belirttim...

    Ama ben basitçe "iyi" diyeceğimiz bir sahneden bahsetmiyorum...Yani ben gerçekten "çok iyi" , 3 boyutluluğu tam anlamıyla sağlayabilen bir sahneden bahsediyorum...Bunuda zaten çok fazla cihaz sağlayamıyor yada ancak belirli seviyenin üzerinde cihazlar sağlayabiliyor diyeyim... o seviyedeki cihazlarda emin olun diğer kriterlerdede yeterince tatmini sağlayacak seviyede mutlaka oluyorlar...Örneğin Magico mükemmel bir sahneye sahip , ama bas olarak ondan daha iyi yüzlerce hoparlör gösterebilirsiniz...Fakat bu magico nun sahnesiyle tonal dengesiyle çok iyi bir hoparlör olduğu gerçeğini değiştiremez....Sonuçta eksiği olmayan sistem malesef yok , ama bana göre hi-end denecek bir sistemde 3 boyutlu sahne olmazsa olmazdır, yani diğer kriterlerdeki bir miktar eksikliği daha kabul edilebilir buluyorum...Bunun sebebide gerçekten çok iyi diyebileceğimiz 3 boyutlu hologramik bir sahne karşısında müzik dinlemenin verdiği keyfi hiçbirşeye değişemememdir...

3 sayfadan, 1. sayfa 123 SonSon

Gönderme Kuralları

  • Yeni konu açamazsınız
  • Konuda cevap yazamazsınız
  • Eklenti yapamazsınız
  • Mesajlarınızı düzenleyemezsiniz
  •  
  • BB Kodları Açık
  • Smiley'ler Açık
  • Resim Kodları Açık
  • Video Kodları Açık
  • HTML Kodları Kapalı